https://axynoohcto.cloudimg.io/crop/2880x1200/n/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/muntstad-nl/05/skodayetiheader.jpg?v=1-0

Met deze concept car begon ŠKODA’s SUV-avontuur

Dit is de YETI Concept. ŠKODA presenteerde het kleurrijke studiemodel in 2005. De definitieve YETI verscheen vier jaar later en werd een enorm succes. We blikken terug naar de voorloper van ŠKODA’s huidige SUV-modellen, de KODIAQ, KAROQ en KAMIQ.

De onthulling van de YETI Concept tijdens de Autosalon van Genève in 2005 is een hele happening. Het vindt plaats op de ŠKODA-stand. Toenmalig hoofdontwerper Thomas Ingenlath begint de presentatie met grote sneeuwschoenen aan zijn voeten. Zittend op een uitklapbaar deel van de kofferbak glijdt hij in een gemakkelijker paar schoenen. Hij draagt een canvasbroek en een t-shirt om uit te stralen dat de YETI is bedoeld voor actieve mensen. Met deze auto kunnen ze op avontuur gaan in de stad en in de wildernis ver daarbuiten. De compacte SUV heeft bewust niet de agressieve uitstraling van een grote terreinwagen.

YETI Concept: ronde mistlampen en een dubbele achterklep

Op de YETI Concept zie je al de ronde mistlampen die de definitieve YETI zijn herkenbare gezicht gaan geven. De zwarte A-stijlen wekken de illusie dat de voorruit en de ramen in de voorportieren samen een grote glaspartij vormen. Voor 2005-begrippen staat de voorruit nogal rechtop en de achterkant is scherp afgesneden. Dit heeft een praktische reden: met verticale ramen warmt de cabine minder snel op in de zon. En dankzij het hoge dak hebben alle inzittenden veel hoofdruimte.

De concept car demonstreert ook een aantal nieuwe uitvindingen. Zoals de enkele ruitenwisser die in zijn eentje de hele voorruit bedient en daarna in de rechter A-stijl verdwijnt. De achterklep bestaat juist uit twee delen: het bovenste gedeelte gaat naar boven open, het onderste klapt naar beneden. Het onderste gedeelte is extra bijzonder omdat het uit twee lagen bestaat. De buitenkant klapt naar beneden en doet dienst als bankje of fietsendrager. De binnenkant houdt het interieur droog.

Het interieur schreeuwt trouwens ‘avontuurlijk’. Veel knoppen en hendels zijn zo groot, dat je ze met handschoenen aan kunt bedienen. In de middenconsole zit een gekoeld waterreservoir waaruit je drinkt met een slangetje, zoals wielrenners dat ook doen. Het navigatiesysteem is uit het dashboard te tillen en te gebruiken als GPS-tracker tijdens het wandelen.

YETI Concept als oranje pick-up

Na zijn koele werelddebuut in Genève, gaat het dak eraf in Frankfurt. Daar wordt de YETI Concept getoond als opvallende pick-up. De ijsblauwe kleur is verruild voor fel oranje. Doordat het dak bestaat uit een afneembare hardtop boven de voorstoelen en een inklapbaar canvasdak boven de achterstoelen, kan er op verschillende manieren open of dicht worden gereden.

Met het achterste dak en de passagiersstoelen neergeklapt, ontstaat een open laadbak met een vlakke bodem. Hoe pick-up wil je het hebben? De hardtop boven de voorstoelen is wit geverfd en past gemakkelijk in de kofferbak. Het hele systeem is ontwikkeld in samenwerking met Karmann, het Duitse bedrijf dat bekendstaat om zijn cabrio’s en dakconstructies.

ŠKODA had geen productieplannen voor een SUV

De respons op de YETI Concept is overweldigend. Zowel autojournalisten als consumenten zijn dolenthousiast. “Aanvankelijk was ŠKODA niet van plan om wat voor SUV dan ook in productie te nemen, want dat segment was destijds niet zo populair als nu”, vertelt Jiří Hadaščok. Hij heeft als exterieurontwerper meegewerkt aan de twee studiemodellen. “Pas toen ŠKODA alle positieve reacties zag, kreeg de YETI groen licht. De serieproductie begon in 2009 in Kvasiny.”

Voordat de YETI in productie gaat, heeft het ontwikkelingsteam een lange lijst met uitdagingen te tackelen. Zo staat de YETI Concept op het onderstel van de FABIA, wat betekent dat vierwielaandrijving technisch niet mogelijk is. Toch kan de ŠKODA-rijder in 2009 een YETI 4x4 bestellen. Het valt ook niet mee om de opvallende ronde mistlampen zo dicht bij de koplampen de plaatsen. Hier staat tegenover dat veel oplossingen hun nut jarenlang zullen bewijzen. “De hoekige wielkasten gebruiken we nu bij alle ŠKODA SUV’s”, weet Jiří Hadaščok.

“De YETI Concept droeg de merknaam ŠKODA in grote letters op de achterklep. Dat zie je nu ook op onze nieuwste modellen. Destijds was de merknaam in reliëf aangebracht op de carrosserie, maar dat is technisch niet echt haalbaar voor massaproductie,” vertelt Jiří Hadaščok.

YETI Concept staat in het ŠKODA MUSEUM

De YETI is een belangrijk model in de recente geschiedenis van ŠKODA. Het feit dat je vandaag de dag kunt kiezen uit de KODIAQ, de KAROQ en de KAMIQ is voor een deel aan hem te danken. De twee studiemodellen waarmee het allemaal begon, staan in het ŠKODA MUSEUM in Mladá Boleslav.

Direct meer informatie?

Meer nieuws