Ruim vijftig jaar geleden creëerde Volkswagen al de basis voor de volledig elektrische ID. Buzz, die meerdere generaties Volkswagen-busjes in zijn genen heeft. In 1970 legde Adolf Kalberlah de fundering voor de ontwikkelingsafdeling ‘Future Research’, die de eerste Volkswagens met elektrische aandrijfsystemen ontwierp. Twee jaar later presenteerde het merk een elektrische bestelbus op basis van de T2. Aanvankelijk nog als testvoertuig, maar later ook in een zeer beperkte oplage, met uiteenlopende optionele configuraties. Hiermee was de visie voor de elektrische Volkswagen-bus geboren, zij het dat het resultaat nog niet heel erg praktisch was. Het eerste prototype van de T2 – een versie met open laadbak – woog 2,2 ton en had een accu die liefst 880 kg woog, bij een capaciteit van 21,6 kWh. In vergelijking met de huidige batterijsystemen waren de cellen niet alleen zwaar, ze sloegen ook aanzienlijk minder energie op.
Nu, vijftig jaar later, heeft het accupakket in de ID. Buzz een capaciteit van 77 kWh (netto) en weegt het 500 kilogram; het resultaat van jarenlang onderzoek en ontwikkeling. Bovendien heeft de technologische vooruitgang een groot effect gehad op de wendbaarheid en het bereik van de moderne elektrische bus.