https://axynoohcto.cloudimg.io/crop/2880x1200/n/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/muntstad-nl/04/the-sound-of-silence-06-hq.jpg?v=1-0

Het geluid van stilte

In de Atacama-woestijn in Chili voert de NASA tests uit omdat de omgeving vergelijkbaar is met het oppervlak van Mars. Ushuaia in Argentinië heeft faam gemaakt als locatie waar het klapperen van pinguinvleugels en het kraken van ijsschotsen de enige hoorbare geluiden zijn. Het zijn nagenoeg de stilste plekken op onze planeet. Helemaal stil wordt het in de echovrije kamer van SEAT, waar absolute stilte kan worden gecreëerd.

Deze echovrije kamer bevindt zich in SEAT’s Technical Center nabij Barcelona. Hij is speciaal ontworpen om uiterst nauwkeurig geluiden te meten die een auto maakt, zonder enige vorm van interferentie.

Stiltetempel

De ruimte is ontworpen volgens het ‘Box in box’ principe. Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat de kamer uit verschillende lagen beton en staal die de ruimte isoleren van de buitenwereld. De muren zijn bekleed met materiaal dat 95% van de geluidsgolven absorbeert, om echo’s en galm te elimineren. In sommige van deze ‘stiltetempels’ kun je zelfs het bloed door je aderen horen stromen of de lucht door je longen horen circuleren.

Eén auto, meer dan duizend geluiden

De lijst aan geluiden die een auto maakt, is eindeloos. Of het nu de motor is, de draaiende wielen, het sluiten van een portier, de ventilatie of het terugveren van een stoel; alle geluiden die een auto maakt, worden in een echovrije kamer geanalyseerd. Klanken die mensen doorgaans als onprettig ervaren, worden in de ontwikkelingsfase tot een minimum beperkt. Andere geluiden die we daarentegen juist wél willen horen als onderdeel van het juist functioneren van een auto, worden tot in perfectie getuned.

Veel aandacht gaat daarbij uit naar de motor en het uitlaatsysteem, die de auto gezamenlijk zijn ‘stem’ geven. Die stem informeert ons niet alleen wanneer er geschakeld moet worden of hoe hard we rijden; hij is ook een weerspiegeling van het karakter van de auto. Van een sportieve auto verlangen we bijvoorbeeld een nadrukkelijke grom. In SEAT’s echovrije kamer wordt gecheckt of die soundtrack ook daadwerkelijk zo overkomt.

Orkest op wielen

Vanzelfsprekend heeft het geen zin om een auto maximaal te isoleren van exterieurgeluiden, waardoor bijvoorbeeld het ventilatiesysteem vervolgens extra luid klinkt. Het gaat erom een ultieme balans te vinden, waarbij geluiden weliswaar worden beperkt, maar tegelijkertijd een harmonieus geheel vormen. Een geheel dat door de inzittenden van een auto als comfortabel wordt ervaren, want akoestiek heeft een directe impact op de comfortbeleving en is allesbepalend in onze perceptie van de kwaliteit van een auto.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Meer nieuws