christianstrube-4

Welke toekomst heeft de verbrandingsmotor?

Elektrisch rijden wordt steeds belangrijker, maar ook in de toekomst blijft Škoda auto’s met een verbrandingsmotor bouwen. Christian Strube, hoofd Technische Ontwikkeling, deelt zijn toekomstvisie.

In de toekomst van Škoda speelt het klimaatakkoord van Parijs een belangrijke rol. Je hebt vast wel eens gehoord van dit internationale verdrag. Het heeft als doel de opwarming van de aarde te beperken. Een belangrijke maatregel is het terugschroeven van het gebruik van fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel. Op die manier daalt de CO2-uitstoot en dat remt de opwarming van de aarde. Škoda werkt hier druk aan mee. De gehele Volkswagen Groep heeft als doel om in 2050 een volledig CO2-neutraal bedrijf te zijn. Dat heeft gevolgen voor de auto’s die Škoda bouwt…

Benzine- en dieselmotoren nog efficiënter maken

Welke gevolgen het terugdringen van de CO2-uitstoot heeft voor Škoda’s modellenaanbod, kan Christian Strube vertellen. Hij is hoofd Technische Ontwikkeling en sprak eerder over de voordelen van het MEB-platform. “We kunnen de doelstellingen van het klimaatakkoord alleen bereiken met eMobility. Volledig elektrische auto’s dragen hier het meest aan bij, maar plug-in hybrides verlagen de CO2-uitstoot eveneens flink. En mild-hybrids doen het ook uitstekend. Hierop gaan we onze auto’s aanpassen.”

“Tegelijkertijd werken we er natuurlijk hard aan om onze benzine- en dieselmotoren nog efficiënter te maken. Dat is belangrijk, want ze zullen nog een lange tijd een essentiële rol spelen in de brandstofmix.”

Veel Škoda-rijders willen een auto met verbrandingsmotor

De verbrandingsmotor blijft dus belangrijk, ook nu elektrisch rijden steeds populairder wordt. “Een belangrijke reden is de vraag naar benzine- en dieselauto’s. Hoewel het aandeel elektrische auto’s groeit, geven veel klanten nog steeds de voorkeur aan een auto met een verbrandingsmotor. Los daarvan heeft elke motorisering zijn eigen specifieke voordelen die passen bij een bepaald gebruik.”

“Als ik een auto met vierwielaandrijving, veel koppel en een grote actieradius nodig heb om een aanhanger te trekken, dan is een dieselmotor uitermate geschikt. In de stad is juist een auto met een kleine benzinemotor en een hybride aandrijflijn ideaal voor alle mensen die thuis geen laadpaal hebben. En laten we niet vergeten dat we met benzine- en dieselauto’s het geld verdienen waarmee we elektrische auto’s (zoals de Škoda ENYAQ) kunnen ontwikkelen.”

Meer nieuws