Springen met een rally-auto? Jij kunt het ook!

De reuzensprongen, vaak tientallen meters ver, zijn het hoogtepunt van het World Rally Championship. Hoe laat je een rally-auto vliegen? WRC 2 Pro-kampioen Kalle Rovanperä van ŠKODA Motorsport geeft tips.

Rally-auto’s brengen veel tijd in de lucht door en voor de coureurs is dit de normaalste zaak van de wereld. Neem Eyvind Brynildsen, hij sprong met zijn ŠKODA FABIA R5 maar liefst 39 meter ver op de legendarische Colin’s Crest in Zweden. Maar de ene sprong is de andere niet. In het ideale geval landt de auto op alle vier de wielen, of op z’n minst op de beide voor- of achterwielen. Dat is niet een kwestie van je rechtervoet laten zakken en er dan maar het beste van hopen. Een goede rallyrijder benadert elke sprong anders.

Zo verknal je de landing

We vragen Eric Mommey, hoofdingenieur van ŠKODA Motorsport, hoe we de landing kunnen verknallen. “Gezien de klap die de auto incasseert, is landen op één wiel het slechtste wat je kunt doen. Dan krijgen de aandrijfassen, differentiëlen en andere componenten van de aandrijflijn het zwaar te verduren.” Het ligt dus allemaal in de handen van de coureur. Remt hij te hard voor een sprong, dan kan de auto hard op zijn voorwiel(en) landen.

Een goede landing

Vooral de rally’s in Finland en Zweden staan bekend om hun grote sprongen. De auto’s worden speciaal afgesteld om zo goed mogelijk te vliegen en te landen. Tijdens verkenningsritten wordt gekeken wat de beste configuratie is voor de ophanging.

Eric legt uit: “Als het circuit meerdere sprongen bevat, stellen we de schokdempers stijver af. Snelle compressie is essentieel voor een goede landing. Op die manier kunnen de schokdempers meer energie absorberen bij impact. Ook kan de bodemvrijheid worden aangepast. Hoe groter de bodemvrijheid, des te verder kunnen de schokdempers inschuiven tijdens korte sprongen.”

Korte en lange sprongen

De ingenieurs maken onderscheid tussen twee soorten sprongen: korte en lange. Op een korte sprong is de auto minder dan een seconde in de lucht. Vreemd genoeg zijn dat de lastigste. Want als de auto langer dan een seconde door de lucht vliegt, hebben de wielen genoeg tijd om helemaal naar beneden te gaan. Op die manier kan de volledige slag van de schokdemper benut worden tijdens impact. Bij een korte sprong zakken de wielen niet helemaal naar beneden en moet de schokdemper alle energie absorberen met alleen de veerweg. Daarom is in de schokdemper een hydraulisch ‘kussen’ geïnstalleerd. Dat incasseert een deel van de energie.

Zo spring je met een rally-auto

Terug naar de belangrijkste vraag: hoe spring je met een rally-auto? Het antwoord: rem vóór de sprong en zet de auto recht, trap vervolgens snel op het gaspedaal om te voorkomen dat het zwaartepunt naar de voorkant van de auto verschuift. Dat is het. Zet je rugleuning rechtop, klap het tafeltje weg en geniet van de vlucht. Wij waarderen dat u vliegt met ŠKODA Air.