Pon Dealer & Muntstad
gaan samen verder

Meer info
skoda-octavia-bonneville-header
< class="h1 heading">365 km/h met een Škoda OCTAVIA (en nog 8 weetjes)

De Škoda OCTAVIA gaat hard: zowel op de zoutvlakte in Utah als qua verkoopaantallen wereldwijd. Vorig jaar werden 364.000 OCTAVIA’s verkocht in 46 landen. Hier zijn acht uiteenlopende weetjes over Škoda’s bestseller.

De Škoda OCTAVIA gaat hard: zowel op de zoutvlakte in Utah als qua verkoopaantallen wereldwijd. Vorig jaar werden 364.000 OCTAVIA’s verkocht in 46 landen. Hier zijn acht uiteenlopende weetjes over Škoda’s bestseller.

Het succesverhaal van de Škoda OCTAVIA begint met het getal acht. De modelnaam komt van het Latijnse woord octavus, dat achtste betekent. De OCTAVIA was namelijk het achtste model dat Škoda onthulde na de Tweede Wereldoorlog (weetje 1). Sinds zijn introductie in 1959 is de gezinsauto uitgegroeid tot het bestverkochte Škoda-model. Hij wordt gebouwd in vijf fabrieken voor klanten in 46 landen (weetje 2).

Er zijn al zeven miljoen OCTAVIA’s gebouwd

Sinds 1959 rolden meer dan zeven miljoen OCTAVIA’s van de productielijn. Zou je al deze auto’s bumper aan bumper parkeren, dan ontstaat er een file van circa 32.200 kilometer. Dat komt overeen met de afstand van Mladá Boleslav tot Sydney met een net zo lange kijkersfile in de andere richting (weetje 3).

De nieuwe OCTAVIA COMBI staat nu in de showroom. Hij bouwt voort op de sterke punten van zijn voorganger en biedt nog meer ruimte en veiligheid. Geen wonder dat de OCTAVIA al 30 jaar op rij het bestverkochte model in Škoda’s thuisland Tsjechië is (weetje 4). Ook in omringende landen zoals Polen, Oostenrijk en Zwitserland staat de ruime gezinsauto hoog in de verkooplijsten.

In deze landen worden de meeste OCTAVIA’s verkocht

In 2019 werden 364.000 exemplaren van de OCTAVIA HATCHBACK en OCTAVIA COMBI afgeleverd aan klanten. Dat zijn gemiddeld 1.000 auto’s per dag. Elke dag weer. Maar het duurde even voordat de vaart erin kwam. Van de oorspronkelijke OCTAVIA die van 1959 tot 1971 gebouwd werd, rolden er in twaalf jaar tijd ongeveer evenveel van de band als van de vorige generatie OCTAVIA in één jaar (weetje 5).

Škoda-rijders in China kochten vorig jaar de meeste OCTAVIA’s. Met 78.200 exemplaren is het land verantwoordelijk voor 21 procent van de afzet. Duitsland is met een aandeel van ruim 15 procent de op één na grootste markt. Maar liefst 55.200 van onze oosterburen vielen in 2019 voor de ruime auto. De OCTAVIA is tevens de populairste importauto van Duitsland. Rusland (7,6 procent), Tsjechië (6,1 procent) en Polen (5,7 procent) maken de top vijf compleet (weetje 6).

365 km/h op de zoutvlakte in Utah

In 2011 werd een opmerkelijk record gevestigd: een speciaal geprepareerde OCTAVIA met een 2,0-liter turbomotor behaalde een topsnelheid van 365 km/h op de Bonneville-zoutvlakte in de Amerikaanse staat Utah. De recordpoging was het idee van een Britse Škoda-importeur.

17 velgen voor de nieuwe OCTAVIA

De ontwerpers van Škoda hebben velgen getekend tot ze scheel zagen. Voor de vierde generatie OCTAVIA zijn maar liefst 17 verschillende velgen ontworpen in het formaat 16 tot 19 inch. Uit hoeveel velgen je kunt kiezen, verschilt per land en uitvoering. In 1996 werd de eerste generatie van de moderne OCTAVIA nog voorzien van 14-, 15- of 16-inch velgen. Dus de grootste velg van toen is even groot als de kleinste van nu (weetje 7).

20 sensoren voor alle assistentiesystemen

Bij elke nieuwe generatie van de OCTAVIA wordt meer elektronica geïnstalleerd. In de vierde generatie sturen maximaal 20 sensoren informatie naar de vele assistentiesystemen. Zo kan het nieuwe Exit Warning-systeem fietsers detecteren die de auto van achteren naderen op een afstand van maximaal 35 meter en de bestuurder waarschuwen voordat hij zijn deur openzwaait. Hiervoor wordt in elke OCTAVIA voor vier à vijf kilometer aan kabels aangebracht (weetje 8).

Meer nieuws