https://axynoohcto.cloudimg.io/crop/2880x1200/n/https://objectstore.true.nl/webstores:muntstad-nl/09/skoda-adaptive-cruise-assist.jpg?v=1-0

100 km/h? Laat je niet flitsen! Adaptive Cruise Control helpt

Rond half maart gaat de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen overdag omlaag naar 100 km/h. Dat zal voor veel bestuurders even wennen zijn. Adaptive Cruise Control helpt hierbij. Het bewaakt je snelheid en anticipeert op weifelende voorliggers.

De snelheidsverlaging van 130 km/h naar 100 km/h is een grote operatie. Rijkswaterstaat gaat meer dan 4.000 verkeersborden vervangen. Niet alleen de grote ronde maximumsnelheidsborden worden aangepast, ook de hectometerpaaltjes en de draaiborden bij spitsstroken krijgen een upgrade. Een nieuw tijdbord laat zien dat de snelheidslimiet geldt van 6.00 tot 19.00 uur.

Voorkom dat je ongemerkt te hard rijdt

Het zal onwennig aanvoelen om 100 km/h te rijden op de plekken waar je altijd 120 of 130 km/h ging. Om te voorkomen dat je ongemerkt te hard rijdt, kun je de Snelheidsregelaar of de Cruise Control van je ŠKODA gebruiken. Met de Snelheidsregelaar stel je 100 km/h in als bovengrens en bedien je zelf het gaspedaal. Je krijgt een melding zodra je te snel rijdt. Het is nog handiger om met de Cruise Control een snelheid te kiezen die door je ŠKODA wordt vastgehouden – bijvoorbeeld 100 km/h.

Adaptive Cruise Control (ACC) gaat een stap verder en anticipeert op je voorliggers. Het systeem remt en accelereert automatisch. Dat is reuze handig, want alle snelweggebruikers zullen in meer of mindere mate worstelen met de nieuwe snelheidsverlaging. In plaats van zelf continu het tempo aan te passen, doet de ACC dat voor je.

Zo werkt Adaptive Cruise Control

Een ingebouwd radarsysteem meet voortdurend de afstand, richting en snelheid van de auto voor je. Kom je te dichtbij, dan remt de Adaptive Cruise Control automatisch af. Is er weer ruimte, dan versnelt je ŠKODA weer naar de ingestelde snelheid. Afhankelijk van de uitrusting, werkt de ACC bij snelheden van 30 tot 160 km/h of 30 tot 210 km/h. ŠKODA’s met een automatische versnellingsbak kunnen door het systeem volledig tot stilstand worden gebracht en weer optrekken – handig bij filerijden.

De afstand tot je voorligger wordt gemeten in seconden en kan in vijf standen worden ingesteld. Van ‘Zeer klein’ (1 seconde) tot ‘Zeer ver’ (3,6 seconden). Op het display achter het stuur zie je de afstand tussen jou en je voorligger, uitgedrukt met één tot vijf strepen.

 

Adaptive Cruise Control instellen en bedienen

ŠKODA’s met Adaptive Cruise Control hebben links bij het stuur een extra hendel voor de bediening. Trek de hendel naar je toe om de ACC te starten. Schakel het systeem uit door de hendel van je af te duwen. Om de snelheid in te stellen die je op dat moment rijdt, druk je de knop op de zijkant van de hendel naar beneden – richting ‘SET’. De auto houdt nu deze snelheid vast. Met diezelfde knop kun je de ingestelde snelheid wijzigen. Plus voor sneller, min voor langzamer.

De afstand tot je voorligger stel je in door de schakelaar boven op de hendel naar plus of min te bewegen. Zoals hierboven uitgelegd, zijn er vijf standen om uit te kiezen. Om de Adaptive Cruise Control te pauzeren, druk je de bedieningshendel licht van je af. Wil je de laatst ingestelde snelheid weer hervatten, haal dan de hendel helemaal naar je toe.

Deze ŠKODA’s hebben Adaptive Cruise Control

Gewone Cruise Control is leverbaar voor alle ŠKODA-modellen: van de elektrische CITIGOe iV tot de grote en luxe SUPERB COMBI. Voor de meer geavanceerde Adaptive Cruise Control ben je aangewezen op de ŠKODA SCALA en groter (OCTAVIA en SUPERB) en de drie SUV-modellen van ŠKODA: KAMIQ, KAROQ en KODIAQ. Het gemak dat het rijhulpsysteem je bezorgt, weegt ruimschoots op tegen de meerprijs die je ervoor betaalt. Zeker wanneer heel autorijdend Nederland moet wennen aan 100 km/h.